About the analogy and the errors in language acquisition process

Authors

  • Irani Rodrigues Maldonade Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas, São Paulo, Brasil

Keywords:

Analogy, Errors, Language Acquisition

Abstract

Saussure’s framework (1972, 2002) has been pointed as an important theoretical reference to analyze children speech in the language acquisition process, especially for interactionist researchers, who emphasize the error as data analysis. Since De Lemos (2002) proposal, there is a need to show how the child is submitted to language, in instances which allow his constitution as speaking subject. The objective here is to refl ect on some errors in Brazilian children speech that seem strange to interlocutors, because the words are not recognized by the grammar of the language. They are situated in the lexical and verbal morphogoly.The work showed that the Saussure analogy concept can be integrated to metaphorical and metonymical processes in interactionist proposal, to explain the linguistic changes which characterize the language acquisition process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENVENISTE, E. Problemas de Linguística Geral I. 4. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995. 387 p.

BOWERMAN, M. (1982). Re-organizational processes in lexical and syntactic development. In: WANNER, E.; GLEITMAN, I. (Org.). Language Acquisition: the State of the Art. Cambridge: Cambridge University Press, 1982. p. 320-346.

CASTRO, M. F. P. Saussure e o necessário esquecimento da fala infantil: uma leitura para a aquisição de linguagem. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 52, n. 1, p. 91-102, 2010.

DE LEMOS, C. G. Sobre a aquisição da linguagem e seu dilema (pecado) original. Boletim da Abralin, n. 3, p. 97-126, 1982.

DE LEMOS, C. G. Los processos metafóricos y metonímicos como mecanismo de cambio. Substratum, n. 1, p. 121-135, 1992.

DE LEMOS, C. G. Das vicissitudes da fala da criança e de sua investigação. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 42, p. 41-69, 2002.

FIGUEIRA, R. O erro como dado de eleição nos estudos de aquisição da linguagem. In: CASTRO, M. F. C. (Org.) O método e o dado no estudo da linguagem. Campinas: Editora da Unicamp, 1996. p. 55- 86.

FIGUEIRA, R. O que a investigação sobre o erro na fala da criança deve a Saussure. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 52, n. 1, p. 115-143, 2010.

JAKOBSON, R. Linguística e Comunicação. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 1969 [1963]. 162p.

JAKOBSON, R. Ensayos de Linguística General. Tradução de J. Pujol e J. Cabanes. Barcelona: Editorial Seix Barral, 1974.

KARMILOFF-SMITH, A. From meta-processes to conscious access: evidence from children metalinguistics and repair data. Cognition, v. 23, p. 95-147, 1986.

MALDONADE, I. R. Erros na aquisição de verbos com alternância vocálica: uma análise sócio-interacionista. Campinas: Unicamp, 1995. 211 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

MALDONADE, I. R. Erros na aquisição da fl exão verbal: uma análise interacionista. Campinas: Unicamp, 2003. 167 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

MALDONADE, I. R. Erros na aquisição da flexão verbal: reflexividade e constituição do paradigma verbal. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 462-476, 2010.

MALDONADE, I. R. Algumas considerações sobre o erro e a autocorreção no processo de aquisição da linguagem. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 40, n. 2, p. 539-552, 2011.

MALDONADE, I. R. O erro e a autocorreção na relação da criança com a língua. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 403-418, 2012.

MALDONADE, I. R. Instâncias da língua na fala da criança. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 43, p. 666-678, 2014.

PAUL, H. Analogia. In: SCHEMANN, M. L. Princípios fundamentais da história da língua. Tradução de Maria Luísa Schemannok. 2. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, p. 117-129, 1983.

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 1972. 279 p.

SAUSSURE, F. Escritos de Linguística Geral. BOUQUET, S.; ENGLER, R. (Org.). São Paulo: Cultrix, 2002. 296 p.

Published

2016-03-06

How to Cite

Rodrigues Maldonade, I. (2016). About the analogy and the errors in language acquisition process. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 530–545. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/992

Issue

Section

Aquisição de Linguagem: L1