The precariousness of teacher training in coping with prejudice in the pedagogical work
Keywords:
prejudice, teacher training, school educationAbstract
In this text, we adopt the human development historical-cultural matrix and try to offer aids to face the complexity of the developing and learning process, stating that it demands a solid theoretical education, contrary to neoliberal logic in education, according to which each person learns on his own, thus rejecting the elaborate knowledge and putting the educators away from the theory in their initial and continuous education. The consequences are serious and,among them, prejudice can be pointed out.
Downloads
References
ABAURRE, M. B. M.; COUDRY, M.I.H. Em torno de sujeitos e olhares. Estudos de Lingua(gem), Vitória da Conquista, v. 6, n. 2., dez. 2008, p. 171-191.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução. Brasília: MEC/SEF, 1997.
COUDRY, M. I. H. O que é dado em neurolinguística? In: CASTRO, M. F. P. (Org.) O método e o dado no estudo da Linguagem. Campinas: Editora da Unicamp, 1996.
COUDRY, M. I. H. et al. Caminhos da Neurolinguística Discursiva: teorização e práticas com a linguagem. São Paulo: Mercado de Letras, 2010.
CROCHÍK, J. L. Preconceito, Indivíduo e Cultura. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2006.
CROCHÍK, J. L. et al. Inclusão e discriminação na educação escolar. Campinas: Alínea, 2013.
DELORS, J. (Org.) Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: Unesco, 1998.
DUARTE, N. Vygotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas na teoria Vygotskiana. Campinas: Autores Associados, 2001a.
DUARTE, N. Trabalho apresentado na Sessão Especial intitulada Habilidades e Competências: a Educação e as Ilusões da Sociedade do Conhecimento. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24, 2001, Caxambu, M.G. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a04.pdf>. 2001b. Acesso em: 5 jun. 2014.
DUARTE, N. Sociedade do Conhecimento ou Sociedade das Ilusões? Campinas: Autores Associados, 2003.
DUARTE, N. A rendição pós-moderna à individualidade alienada e a perspectiva marxista da individualidade livre e universal. In: DUARTE, N. (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004, p. 219-242.
GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GÓES, M. C. R. A aprendizagem e o ensino fecundo: apontamentos na perspectiva da abordagem histórico-cultural. In: PERES, E. et al. (Org.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículo e cultura. In: ENDIPE, 14., 2008. Anais...Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008,
p. 414-426.
HENRIQUES, R.; BARROS, R. P.; AZEVEDO, J. P. (Org.). Brasil alfabetizado: caminhos da avaliação. Brasília: MEC/Unesco; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006.(Coleção Educação para Todos, Série Avaliação; n. 1, v. 18). Disponível em: <http://www.propostacurricular.sed.sc.gov.br/pdfs/Vol18_ed1_Brasil.pdf>. Acesso em: 10 ago.2014.
LUKÁCS, G. Prolegômenos para uma ontologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor. Campinas: Autores Associados, 2007.
MARZANO, R. J.; PICKERING, D. J.; POLLOCK, J. E. O ensino que funciona: estratégias baseadas em evidências para melhorar o desempenho dos alunos. Porto Alegre: Penso; Artmed, 2008.
MORTATTI, M. R. L. Um Balanço Crítico da “Década da Alfabetização” no Brasil. Cadernos Cedes, Campinas, v. 33, n. 89, p. 15-34, jan./abr.2013. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 12 ago. 2014.
PADILHA, A. M. L. Mediação pedagógica: conceito e prática na Educação Inclusiva. In: MARTINS, L. A. R.; PIRES, G. N. L; PIRES, J. (Org.). Novos contextos, novos aportes. 1. ed. Natal: EDUFRN, 2012a. p. 69-80.
PADILHA, A. M. L. Trabalho pedagógico: qual didática para qual teorização? Impulso, v. 22, n. 53, p. 73-82, jan./abr. 2012b.
PADILHA, A. M. L.; BRAGA, E. F. P. Escola Básica: condições concretas de existência. Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, ES, v. 18, n. 35, p. 113-131, jan./jun. 2012.
PADILHA, A. M. L.; JOLY, M. M. Conhecimento e prática pedagógica no processo de aquisição de leitura. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL (COLE), 12. 2009, Campinas. Anais... Campinas, SP: ALB, 2009. Disponível em: <http://www.alb.com.br/portal.html>. Acesso em: 12 jun. 2014.
PADILHA, A. M. L.; OLIVEIRA, I. M. Quando diversidade (não) é o mesmo que desigualdade: educação infantil e trabalho docente. In: RANGEL, I. S.; NUNES, K. R.; CÔCO, V. (Org.).Educação Infantil: rede de conversações e produções de sentidos com crianças e adultos. Petrópolis, RJ: De Petrus, 2013. p. 125-138.
SAVIANI, D. Perspectiva marxiana do problema subjetividade-intersubjetividade. In: DUARTE, N. (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004. p. 21-52.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2012a.
SAVIANI, D. A política educacional brasileira após a ditadura militar até os dias atuais. Palestra proferida na disciplina História da Educação III. Faculdade de Educação. Unicamp. Editado e postado por Cleber Fernando de Assis Xavier, em 30 jun. 2012b. Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KDlydJpnhv8>. Acesso em: 10 mar. 2014.
SAVIANI, D. Entrevista com Dermeval Saviani sobre o Plano Nacional de Educação (PNE). Associação Nacional de Pesquisadores em Educação (Anped). Disponível em: <http://www.anped.org.br/news/entrevista-com-dermeval-saviani-pne>. Acesso em 10 jun. 2014.
UNESCO. Organização das Nações Unidas no Brasil. 11o Relatório de Monitoramento Global de Educação para Todos 2013/14. Relatório Conciso. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002256/225654por.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2014.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo II. Madrid: Visor, 1993.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Visor, 1995.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Tomo V. Madrid: Visor, 1997.