School literacy and text teaching: between text types and discourse genres

Authors

  • Luciano Novaes Vidon Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, Espírito Santo, Brasil

Keywords:

Text, Teaching, Discourse Genres

Abstract

In this paper, dedicated to Professor João Wanderley Geraldi, after thirty years of publishing O texto na sala de aula [The text in the classroom] (1984), we seek to refl ect on the current state of the Portuguese language teaching in Brazil, especially in regard to the text teaching learning process, considering, hypothetically, that this process is on the threshold between a traditional “typological” and a contemporary “generic” concepts. Evidence that border place, borderline or even contradictory can be found in textbooks, language-teaching practices, proposals for textual production and, ultimately, in texts produced by students. We analyze, in this paper, the writing proposed of Exame Nacional do Ensino Médio (Enem), such as a border and contradictory places.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2001.

BAKHTIN, M. [VOLOSHINOV]. Marxismo e fi losofi a da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2003.

BAKHTIN, M. Para uma fi losofi a do ato responsável. São Carlos-SP: Pedro & João Editores, 2010a.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2010b.

BAWARSHI, A. S.; REIFF, M. J. Gênero: história, teoria, pesquisa e ensino. São Paulo: Parábola, 2013.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Guia da Prova de Redação do Enem. Brasília-DF: MEC/Inep, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1998.

BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos. São Paulo: Educ, 1999.

CHARTIER, A.-M. Práticas de leitura e escrita – história e atualidade. Belo Horizonte-MG: Ceale/Autêntica, 2007.

DI PIETRI, E. A constituição do discurso da mudança do ensino de língua materna no Brasil. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

GERALDI, J. W. (Org.) O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel, PR: Assoeste, 1984.

GNERRE, M. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

GOMES-SANTOS, S. N. A questão do gênero no Brasil: teorização acadêmico-científica e normatização ofi cial. 2004. Tese (Doutorado em Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

GRILLO, S. Função dos gêneros e metodologia na constituição do corpus em Análise do Discurso. Estudos Linguísticos, v. 32, 1CD, 2003a.

GRILLO, S. Manuais de redação e estilo: gêneros do discurso, linguagem e objetividade na imprensa. The especialist, São Paulo, v. 24, p. 85-110, 2003b.

GRILLO, S. Divulgação científi ca na esfera midiática. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. XV, 2006.

JAKOBSON, R. Linguística e comunicação. São Paulo: Cultrix, 2001.

KLEIMAN, A. Os signifi cados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

MIOTELLO, V. Discurso da ética e a ética do discurso. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2011.

MORRISON, K. Estabelecendo o texto: a institucionalização do conhecimento por meio das formas históricas e fi losófi cas de argumentação. In: BOTTÉRO, J. et al. Cultura, pensamento e escrita. São Paulo: Ática, 1996. p. 141-200.

ROJO, R. Gêneros do discurso/texto como objeto de ensino de línguas: um retorno ao Trivium? In: SIGNORINI, I. (Org.). [Re]Discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola, 2008.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2010.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2010.

SOARES, M. B. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Ceale/Autêntica, 1998.

SOARES, M.; NASCIMENTO, E. Técnicas de redação. Rio de Janeiro: Vozes, 1978.

SCHENEUWLY, B.; DOLZ, J. Genres et progression en expression orale et écrite. Eléments de réflexions à propos d’une expérience romande. Enjeux, n. 37/38, p. 31-49, 1996. Tradução provisória de Roxane Rojo.

VIDON, L. N. A prática escolar de ensino de gêneros do discurso dissertativo-argumentativo: pedagogia da dessubjetivação. Estudos Linguísticos, n. 42, p. 743-755, 2013.

Published

2016-03-06

How to Cite

Novaes Vidon, L. (2016). School literacy and text teaching: between text types and discourse genres. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 480–490. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/988

Issue

Section

Aquisição da Escrita