Sexual and Loving Intimacy in the Discourse of the Bahian Carnival Music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i3.761

Keywords:

musical discourse, sexual and love intimacy, hedonistic ideology.

Abstract

This paper carries out a discursive analysis of the sexual and loving intimacy that permeates the discourse of the Bahian carnival music called axé music, Bahian pagode and pagofunk. A representative set of songs, collected between 2012 and 2013 from sites that offer them to internet users, constitutes the corpus of this study. The Discourse Analysis developed by Pêcheux (2009) and the Ontology of Social Being formulated by György Lukács (2013) are the theoretical territories that guide the analytical work and inscribes it in the continent of Historical Materialism. The musical discourse analyzed pervades sexual and loving intimacy with the meanings of the Hedonistic and Eudaimonistic Ideology proposed by capitalistic society. The materialist analysis crossed the opacity of discourse and revealed the limits of the hedonistic/eudaimonistic alternative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, L. G. Danças maliciosas: construindo a feminilidade na infância. Anais do XVI Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e III Congresso Internacional de Ciências do Esporte. Salvador/Bahia/Brasil, 20 a 25 de 2009. p. 01-09.

BAUMAN, Z. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008. 199 p.

BAKHTIN, M. (V. N. Volochínov). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 14. ed. Hucitec, 2010. 203 p.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 15. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988. 152 p.

GAY, P. As duas correntes do amor. In: ______. A paixão terna: a experiência burguesa, da rainha Vitória a Freud. Tradução de Per Salter. São Paulo: Companhia da Letras, 1990. Cap. I, p. 45-87.

LEITE JR., J. A pornografia contemporânea e a estética do grotesco. Revista (in)visível pornografia, Ed. Zero, p. 10-23, set. 2011.

LUKÁCS, G. O trabalho. In: LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social II. Tradução de Nélio Schneider, Ivo Tonet, Ronaldo Vielmi Fortes. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2013. Cap. I, p. 41-157.

LUKÁCS, G. A reprodução. In: LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social II. Tradução de Nélio Schneider, Ivo Tonet, Ronaldo Vielmi Fortes. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2013. Cap. II, p. 159-354.

MAINGUENEAU, D. O discurso pornográfico. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. 134 p.

MARX, K. O processo de trabalho e o processo de valorização. In: MARX, K. O capital. Tradução de Rubens Enderle. São Paulo: Boi Tempo, 2013. Cap. V, p. 255-275.

ONFRAY, M. A arte de ter prazer: por um materialismo hedonista. Tradução de Monica Sthael. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 319 p.

ORLANDI, E. P. Autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas: Pontes Editores, 2007. 156 p.

ORLANDI, E. O sentido dominante: a literalidade como produto da história. In: ORLANDI, E. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 6. ed. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 135-147.

PLATÃO. O banquete. Tradução de Maria Teresa Schiappa de Azevedo. Lisboa: Edições 70, 2001. 103 p.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Puccinelli Orlandi et al. 4. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2009. 287 p.

RODRIGUES, D. Gostoso é até embaixo: a estética pornô no pagode baiano. Revista (in)visível pornografia, Ed. Zero, p. 122-125, set. 2011.

TINHORÃO, J. R. História social da música popular brasileira. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010. 381 p.

A roda. In: <http://letras.mus.br/sarajane/210952/>. Acesso em: 09 out. 2013.

Bahia é carnaval. In: <http://letras.mus.br/netinho/427930/>. Acesso em: 15 nov. 2013.

Estrela primeira. In: <http://letras.mus.br/netinho/165057/>. Acesso em: 15 nov. 2013.

Firme e forte. In: <http://letras.mus.br/psirico/1568164/>. Acesso em: 10 dez. 2013.

Fricote. In: <http://www.vagalume.com.br/luiz-caldas/fricote-2.html#ixzz2wuWo1BXU>. Acesso em: 09 out. 2013.

Haja amor. In: <http://www.letras.com.br/#!luis-caldas/haja-amor>. Acesso em: 09 out. 2013.

Jeito diferente. In: <http://letras.mus.br/netinho/47700/>. Acesso em:15 nov. 2013.

Odé e Adão. In: <http://www.letras.com.br/#!luis-caldas/ode-e-adao>. Acesso em:09 out. 2013.

Piroca no peito. In: <http://www.letras.com.br/#!black-style/piroca-no-peito>. Acesso em:16 jan. 2014.

Segure o Tchan. In: <http://letras.mus.br/e-o-tchan/452879/>. Acesso em:10 dez. 2013.

Se você quer, tome tome. In: <http://letras.mus.br/psirico/780339/>. Acesso em: 10 dez. 2013.

Sou periferia. In: <http://letras.mus.br/psirico/1545154/>. Acesso em: 10 dez. 2013.

Published

2016-11-29

How to Cite

Gerônimo, S. M. (2016). Sexual and Loving Intimacy in the Discourse of the Bahian Carnival Music. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(3), 1013–1028. https://doi.org/10.21165/el.v45i3.761

Issue

Section

Análise do Discurso