Discourse and consumer relations: considerations about death-commodity in the funeral advertising

Authors

  • Mercia Sylvianne Rodrigues Pimentel Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v45i3.619

Keywords:

discourse, death-commodity, capitalism.

Abstract

The present study aims to understand the effects of sense originating from the discourse about death in the contemporaneous sociability from the analysis of publicity materials issued by Grupo Parque das Flores’ enterprises, which is currently the large funeral entrepreneurial conglomerate of Maceió/AL. Pecheux’s Discourse Analysis (AD) is taken as a theoretical framework and also has been brought for discussion the Marxist theory about the commodity and studies originating from Publicity and Advertisement. After the analysis of utterances such as “Meet your maker", it could be realized, among other understandings, that death in the contemporaneity discursively assumes the function of commodity, as it stimulates the consumption of products and funeral services and reproduces dominant ideas that come from the capitalist sociability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mercia Sylvianne Rodrigues Pimentel, Universidade Federal de Alagoas

Unidade de Penedo

References

BALDINI, L. J. S. Discurso e cinismo. In: MARIANI, B.; MEDEIROS, V. (Org.). Discurso, arquivo e...: ideologia, inconsciente, memória, desejo, movimentos sociais, cinismo, corpo, witz, rede eletrônica, língua materna, poesia, cultura, mídia, educação, tempo, (homo)sexualidade. Rio de Janeiro: 7Letras/Faperj, 2012. p. 50-58.

BARBOSA, L. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2004. 68 p.

CARROZZA, G. Publicidade: o consumo e sua língua. 2010. 164 p. Tese (Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

CARVALHO, N. de. Publicidade: a linguagem da sedução. São Paulo: Ática, 1996. 75 p.

COSTA, L. C. A.; MELLO, L. I. A. História do Brasil. São Paulo: Scipione, 1996. 334 p.

FIGUEIREDO, C. Redação publicitária: sedução pela palavra. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. 138 p.

GAIA, R. A política da mídia e a mídia política. Maceió: Edufal, 2011. 228 p.

GOMES, N. D. Publicidade: comunicação persuasiva. Porto Alegre: Sulina, 2003. 237 p.

HAUG, W. F. Crítica da estética da mercadoria. São Paulo: Editora da UNESP, 1997. 210 p.

LAET, D. Maior cemitério público de Maceió tem covas improvisadas e ossos espalhados no chão. Disponível em: <http://tnh1.ne10.uol.com.br/noticia/maceio/2014/10/30/310773/maior-cemiterio-publico-de-maceio-tem-covas-improvisadas-e-ossos-espalhados-no-chao>. Acesso em: 20 nov. 2014.

MALANGA, E. Publicidade: uma introdução. São Paulo: Atlas, 1979. 154 p.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução de Frank Müller. São Paulo: Martin Claret, 2010. 150 p.

ORLANDI, E. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis: Vozes, 1996. 156 p.

ORTIZ, R. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 2006. 240 p.

PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso (AAD69). In: GADET, F.; HAK, T. Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução de Jonas de A. Romualdo. 3. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997a. 320 p.

PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Orlandi et al. Campinas: Editora da UNICAMP, 1997b. 317 p.

PÊCHEUX, M. Papel da memória. In: ACHARD, P. et al. Papel da memória. Campinas: Pontes, 2007. 71 p.

PÊCHEUX, M. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2008. 68 p.

PÊCHEUX, M. Foi "propaganda" mesmo o que você disse? In: ORLANDI, E. (Org.). Análise de Discurso: Michel Pêcheux. Campinas: Pontes, 2011. 315 p.

RODRIGUES, J. C. Tabu da morte. 2. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2011. 258 p.

SAMPAIO, D. Propaganda de A a Z: como usar a propaganda para construir marcas e empresas de sucesso. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus, ABR, 1997. 285 p.

SANT’ANNA, A. et al. Propaganda: teoria, técnica e prática. 8. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2011. 465 p.

SILVA, J. dos S. A Importância da investigação das tendências de comportamento em consumo para a propaganda, a comunicação e o marketing. In: INTERCOM – XXXII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 32, Anais... Curitiba, p. 1-14, 4 a 7 set. 2009. Disponível em: <http://www.intercom.org.br/premios/2009/JanieneSilva.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2011.

SOUZA, T. C. de. Discurso e imagem: perspectivas de análise do não verbal. Ciberlegenda, Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, n. 1, jan. 1998. Disponível em: <http://www.uff.br/ciberlegenda/ojs/index.php/revista/article/view/240/128>. Acesso em: 20 set. 2014.

VESTERGAARD, T.; SCHRØDER, K. A linguagem da propaganda. Tradução de João Alves dos Santos. São Paulo: Martins Fontes, 1988. 197 p.

Published

2016-11-29

How to Cite

Pimentel, M. S. R. (2016). Discourse and consumer relations: considerations about death-commodity in the funeral advertising. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 45(3), 955–970. https://doi.org/10.21165/el.v45i3.619

Issue

Section

Análise do Discurso