Reasons for (not) reading MAD: argumentative strategies in the text of humor
Keywords:
rhetoric, argument, humour, MAD magazineAbstract
The aim of this article is to address depreciation, the argumentative resource widely used by MAD Magazine to produce humour and attract readers. In order to do that we analyzed the illustrated comic text entitled “50 reasons to read MAD”, which is present in the August 2012 issue, number 50, p. 10-13, of this magazine. Founded in the U.S. in 1952, the magazine had its first release in Brazil in 1974 and is distinguished by acidic and merciless satire of aspects of popular culture. The theoretical assumptions adopted to support the study are the Aristotelian rhetoric and the neo-rhetoric, which claims that the production of persuasive discourse depends on the effective operation of reason and affectivity.
Downloads
References
AMOSSY, R. (Org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005. p. 119-144.
ALBERTI, V. O riso e o risível: na história do pensamento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar/ FGV, 1999.
ARISTÓTELES. Arte retórica e arte poética. Tradução de J. Voilquin e J. Capelle. Paris: Garnier, 1944.
FERREIRA, L. A. Leitura e persuasão: princípios de análise retórica. São Paulo: Contexto, 2010.
FICARRA, J. Totally MAD: 60 years of humor, satire, stupidity and stupidity. New York: Time Home Entertainment, 2012.
MEYER, M. A retórica. Revisão de Lineide Salvador Mosca e Tradução de Marly N. Peres. São Paulo: Ática, 2007.
PERELMAN, C.; OLBRECHTS-YTECA, L. Tratado de argumentação: a nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
QUINTILIANO. Institutio oratória. 4. v. London: Paul Shorey, 1920.
REBOUL, O. Introdução à retórica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
SARAVÁ, M.; SALIMENA, R. 50 motivos para ler a MAD. MAD, São Paulo, n. 50, p. 10-13, ago. 2012.
SKINNER, Q. Hobbes e a teoria clássica do riso. São Leopoldo, RS: Unisinos, 2002.