Teenagers Identity in Internal Educational Units (UNEI) of MS: between subjection and resistance

Authors

  • Celina Aparecida Garcia de Souza Nascime Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Cuiabá, Mato Grosso do Sul, Brasil

Keywords:

Identity, exclusion, teenagers

Abstract

We aimed to analyze the identity representations that teenagers build during the process of teaching/learning in Educational Internal Units in Mato Grosso do Sul. This research follows the theoretical methodological discursive French perspective, whose corpus consists of interviews with teenagers, which can be understood as the intersection of Linguistics and Social Sciences by interweaving history, ideology and student relationship. We base our analysis on studies conducted by Coracini (2003a), Orlandi (2001) and Foucault (1998, 2002, 2006) with his writings on knowledge-power.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACHARD, P. et al. Papel da memória. Tradução e Introdução de José Horta Nunes. 2. ed. Campinas-SP: Pontes, 2007.

AUTHIER-REVUZ. J. Heterogeneidade(s) Enunciativa(s). Tradução de Celene M. Cruz e João W. Geraldi. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas-SP, Unicamp, n. 19, 1990.

AUTHIER-REVUZ. J. Palavras Incertas: as não-coincidências do dizer. Tradução de Cláudia R. C. Pfeiffer et al. Campinas-SP: Editora da Unicamp, 1998.

BRASIL. Estatuto da Criança e Adolescente – Lei Federal 8.069, 1990.

BRASIL. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE). Brasília, 2006.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Tradução de Ingrid M. Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

CORACINI, M. J. R. F. (Org.) O jogo discursivo na aula de leitura: língua materna e língua estrangeira. Campinas-SP: Pontes, 1995.

CORACINI, M. J. R. F. Identidade e discurso: (des)construindo subjetividades. Campinas: Editora da Unicamp; Chapecó: Argos Editora Universitária, 2003a.

CORACINI, M. J. R. F. A Análise do Discurso na Linguística Aplicada. In: CASTRO, Solange T. R. (Org.) Pesquisas em Linguística Aplicada: novas contribuições. Taubaté-SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003b. p. 17-33.

CORACINI, M. J. R. F. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade: língua (materna e estrangeira), o Plurilinguismo e tradução. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2007.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 6. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

FOUCAULT, M. Estratégia, poder-saber. Org. de Manoel Barros da Motta. Tradução de Vera Lúcia A. Ribeiro. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária. (DE IV), 2006a.

FOUCAULT, M. Ética, sexualidade e política. Org. de Manoel Barros da Motta. Tradução de Elisa Monteiro, Inês A. D. Barbosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária. (DE V), 2006b.

FRANÇA NETO, O. A Bejahung nas conexões da psicanálise. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 153-163, 2006. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652006000100013. Acesso em: 24 set. 2011, às 20h.

NASCIMENTO, C. A. G. S.; MORETTI, L. C. et al. Representações de professores e adolescentes de unidade educacional de internação (UNEI): deslocamentos e silenciamentos. In: CORACINI, M. J. R. F. Identidades Silenciadas e (In) visíveis: entre a inclusão e a exclusão. Campinas-SP: Pontes, 2011a.

NASCIMENTO, C. A. G. S.; SILVA, E. R. et al. Ethos e discurso: a construção da identidade de adolescentes de Unidades Educacionais de Internação (UNEI) no Mato Grosso do Sul. In: CORACINI, M. J. R. F.; GHIRALDELO, C. M. (Org.). Nas malhas do discurso: memória, imaginário e subjetividade. Campinas-SP: Pontes, 2011b.

NEVES, M. H. de M. Gramática de usos do português. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

ORLANDI, E. Análise do discurso: princípios e procedimentos. 3. ed. Campinas, SP: Pontes, 2001.

PÊCHEUX, M. A forma-sujeito do discurso. In: PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni P. Orlandi et al. Campinas: Editora da Unicamp, 1988.

Published

2015-06-14

How to Cite

Souza Nascime, C. A. G. de. (2015). Teenagers Identity in Internal Educational Units (UNEI) of MS: between subjection and resistance. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 43(3), 1003–1014. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/501

Issue

Section

Análise do Discurso