Investigar a interação no autismo a partir de uma perspectiva linguístico-interacional
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v54i1.4028Abstract
This article discusses the contributions of an emic linguistic-interactional perspective to the investigation of interaction and language-in-interaction in autism. First, the assumptions of an emic perspective and the interpretive method of the participants are presented according to the field of study of Ethnomethodological Conversation Analysis. In a second moment, two interactive situations involving autistic children and non-autistic adults are analyzed, with an emphasis on how the participants deal interactionally with verbal productions that do not correspond to a conventionalized linguistic repertoire. Finally, the intersubjective maintenance of an interaction is discussed when one of the participants has limitations in verbal production and the other participant has limits in reaching the meaning of these productions.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.
