Alfabetização e letramento de surdos: mapeamento das contribuições de pesquisas
Literacy of the deaf: mapping of research contributions
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v51i1.3278Abstract
This article aims to analyze the contributions of research carried out between 2000 and 2019 on literacy for the deaf, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). We adopt as a theoretical framework Cavalcanti (2011), Cárnio, Couto e Lichtig (2000), Fernandes (2006), Quadros e Schmiedt (2006), Lacerda, Albres e Drago (2013), Soares (2003), Sousa (2014), Sousa e Mourão (2018), among others. We opted for qualitative research, and the data collected totaled twenty-seven articles. For data analysis, we used the methodological procedure of content analysis by Bardin (2016). The results showed us little research in this database, addressing the theme proposed here. However, several contributions to the bilingual education of deaf people were found, prioritizing school activities and experiences based on visual aspects.
Keywords: bilingual education for the deaf; teacher education; reading and writin.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.