O letramento digital docente na BNCC: o uso das TDICs nas aulas de Língua Portuguesa
Digital literacy teaching in BNCC: the use of DICT in Portuguese language classes
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v51i1.3252Abstract
The BNCC builds an education panorama, assuming schools are equipped with modern instruments, in operation, where various Digital Information and Communication Technologies (DICT) are used by teachers with deep levels of digital literacy. To prove this hypothesis and verify how such assumptions appear in the document, our research makes a clipping, focusing, through the inductive procedural way of Content Analysis, on the sections referring to the teaching of Portuguese language teaching in basic education. And it is based on a theoretical framework that covers the following fields: literacy, digital literacy (key literacy, performance levels) and teacher training. The objective is to relate the (in)congruences between what emerges in the official document in relation to the expected performance of the digitally literate Portuguese language teacher and what scholars in this field theoretically postulate for teachers with deep levels in this type of literacy.
Keywords: digital literacy; Common National Curriculum Base; teacher training; writing.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A aprovação dos artigos para publicação implica na cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação nesta revista. O(s) autor(es) autoriza(m) o Grupo de Estudos Lingüísticos do Estado de São Paulo (GEL) a reproduzi-lo e publicá-lo na revista Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), entendendo-se os termos "reprodução" e "publicação" conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O(s) autor(es) continuará(rão) a ter os direitos autorais para publicações posteriores. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (www.gel.org.br/estudoslinguisticos), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem o consulta. Essa autorização de publicação não tem limitação de tempo, ficando o GEL responsável pela manutenção da identificação do autor do artigo. Casos de plágio ou quaisquer ilegalidades nos textos apresentados são de inteira responsabilidade de seus autores.