Resignifying academic engagement through literacy practices of gamification

Authors

  • Gabriel Guimarães Alexandre Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil https://orcid.org/0000-0002-1432-1118

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2992

Keywords:

literacy practices of gamification, internet, multimodal text, Higher Education.

Abstract

Considering a context marked by the intense participation of people on the internet and the growing interest in studying innovative and active methodologies for teaching engagement in a digital context – the case of gamification – this paper aims to show how engagement, through gamification in Higher Education context, can be re-signified working with two gamified activities. Based on theoretical and methodological assumptions of New Literacy Studies and French discourse analysis, we analyze textual productions by its compositional meaning and how it is linked to different discursive positions assumed by the participants. The corpus is composed of 34 multimodal texts resulting from an Extension Course entitled “Language and Gamification”. The results show us the relevance of observing academic engagement from the point of view of a socio-historical dimension that constitutes general language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriel Guimarães Alexandre, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), São José do Rio Preto, São Paulo, Brasil

Atualmente, é aluno, em nível de Doutorado, do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos na Universidade Estadual Paulista (Unesp/Ibilce), câmpus de São José do Rio Preto (SP, Brasil). Mestre em Estudos Linguísticos e Graduado em Licenciatura em Letras (Português/Espanhol) pela mesma instituição. É membro do grupo de pesquisa Práticas de leitura e escrita em contexto digital (UNESP/CNPq). Tem interesse na linha de pesquisa Oralidade e Letramento, em temas como Letramentos Digitais, Letramentos Acadêmicos, Discurso, Gamificação, Desordem Informacional, Fake News.

References

ALEXANDRE, G. G. Práticas letradas de gamificação: estudo do processo de textualização no Ensino Superior. 2020. Dissertação de Mestrado (Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2020.

ALEXANDRE, G. G. Práticas letradas acadêmicas e uso de tecnologias digitais: gamificação no processo de produção textual na universidade. 2018. Relatório de iniciação científica (Licenciatura em Letras) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2018.

ALEXANDRE, G. G. Práticas letradas acadêmicas e uso de tecnologias digitais: gamificação no processo de produção textual na universidade. 2017. Relatório de iniciação científica (Licenciatura em Letras) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2017.

ALEXANDRE, G. G.; KOMESU, F. Academic Literacies and gamification: “strengths” and “weaknesses” in the visual-verbal textualization process. Linguagem & Ensino: Gamificação, Pelotas, v. 22, n. 4, p. 1199-1220, out./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/16456. Acesso em: 28 set. 2020.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BUZATO, M. E. K. Letramentos Digitais e Formação de Professores. III Congresso Ibero-Americano EducaRede: Educação, Internet e Oportunidades. São Paulo, Brasil, 2006.

CAMPOS, K. do S. da R.; BENEDITO, D. C. Gamificação no processo de ensino e aprendizagem de leitura em Língua Portuguesa. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. 38, p. 26-45, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/intercambio/article/view/39233/27428. Acesso em: 04 out. 2020.

DETERDING, S. Eudaimonic design, or: six invitations to rethink gamification. In: FUCHS, M. et al. Rethinking Gamification. Milton Keynes, UK: Meson Press, 2014.

p. 305-331. Disponível em: http://gamification-research.org/2014/06/edited-volume rethinkinggamification-out. Acesso em: 05 out. 2020.

DETERDING, S. et al. Gamification: Toward a Definition. CHI 2011 Workshop Gamification: Using Game Design Elements in Non-Game Contexts. Vancouver, p. 1-4, 2011. Disponível em: http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf. Acesso em: 04 out. 2020.

DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, p. 268-288, 2017.

FUCHS, M. et al. Rethinking Gamification. Milton Keynes, UK: Meson Press, 2014. Disponível em: http://gamification-research.org/2014/06/edited-volume rethinkinggamification-out. Acesso em: 05 out. 2020.

GEE, J. P. What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave MacMillan, 2003.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução João Paulo Monteiro. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000 [1938].

KLEIMAN, A. B. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 9, p. 79-97, 2014.

KRESS, G.; LEEUWEN, T. van. Reading Images: the grammar of visual design. London: Routledge, 2006 [1996].

KRESS, G.; LEEUWEN, T. van. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. England: Hodder Arnold Publication, 2001.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New literacies. 3. ed. England: Open University Press, 2011.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. New Literacies: Everyday practices and classroom learning. 2. ed. Glasglow: McGraw-Hill/Open University Press, 2006.

LEA, M.; STREET, B. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução F. Komesu e A. Fischer. Filologia e Linguística portuguesa, v. 16, n. 2, p. 477-493, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/79407. Acesso em: 05 out. 2020.

LEFFA, V. J. Gamificação adaptativa para o ensino de línguas. Congresso Ibero-Americano de Ciência, Tecnologia, Inovação e Educação. Buenos Aires. Anais, p. 1-12, 2014. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/Gamificacao_Adaptativa_Leffa.pdf. Acesso em: 05 out. 2020.

LEFFA, V. J.; VETROMILLE-CASTRO, R. Gamificação. Linguagem & Ensino: Gamificação, Pelotas, v. 22, n. 4, p. 975-981, out./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/17766/10803. Acesso em: 28 dez. 2020.

QUADROS, G. B. F. de. A gamificação no ensino de línguas online. 2016. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, Rio Grande do Sul, 2016. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/teses_online/Gerson_Bruno_Forgiarini_de_Quadros.pdf. Acesso em: 05 out. 2020.

SOUZA, R. S. dos S. Gamificação: contribuições para a produção de textos narrativos. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual de Montes Carlos, São Paulo, 2016.

SCHLEMMER, E.; LOPES, D. de Q. Avaliação da aprendizagem em processos gamificados: desafios para apropriação do método cartográfico. In: ALVES, L.; COUTINHO, I. de (org.). Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas: Papirus, 2016. p. 179-208.

Published

2021-07-23

How to Cite

Alexandre, G. G. (2021). Resignifying academic engagement through literacy practices of gamification. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(2), 466–484. https://doi.org/10.21165/el.v50i2.2992

Issue

Section

Artigos