An analysis of reading speeches on the channel “O mundo segundo Ana Roxo”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2708

Keywords:

discourse, reading, YouTube, literature.

Abstract

In this article, we undertake an analysis of discourses on reading from what is stated in the video “Literature is not literal”, available on the YouTube channel “The World According to Ana Roxo”. In this post, dedicated to commenting on the practice of interpreting texts, especially those of artistic origin that use figurative language, a series of consensual representations about reading and readers in Brazil are updated, which we describe and analyze according to the principles of Discourse and Cultural History Analysis. We find, in the reiteration of certain commonplaces, in the generalization of what is affirmed and in the depreciation of certain practices and certain subjects, the symbolic force of these historically and conjunctively constituted consensuses, which last in relation to the enunciable about reading and about us as readers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, M. Apatia, Ignorância e Desinteresse – Uma história da leitura no Brasil? Revista Desenredo, v. 2, n. 1, p. 83-98, ago. 2009. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/501. Acesso em: 15 set. 2019.

ABREU, M. Diferentes formas de ler. In: XXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Intercom, Campo Grande, 2001. Disponível em www.unicamp.br/iel/memoria/ensaios. Acesso em: 14 set. 2019.

BAKHTIN, M. M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 261-306.

BAYARD, P. Como falar dos livros que não lemos? Rio de Janeiro: Objetiva, 2007.

BOURDIEU, P. A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto Alegre: Zouk, 2007.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 71-79.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. J. A Reprodução – elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

BRITTO, L. P. L.; BARZOTTO, V. H. Promoção X Mitificação da Leitura. In: BRITTO, L. P. L.; BARZOTTO, V. H. Em Dia: Leitura & Crítica. Campinas: Associação de Leitura do Brasil, 1998.

CANDIDO, A. O direito à literatura. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul/ São Paulo: Duas Cidades, 2011. p 167-191.

CHARTIER, R. Uma trajetória intelectual: livros, leituras, literaturas. In: ROCHA, J. C. C. (org.). A força das representações: história e ficção. Chapecó: Argos, 2011a. p. 21-53.

CHARTIER, R. Defense et illustration de la notion de représentation. In: Working Papers des Sonderforschungsbereiches. n. 640, 2/2011b. Disponível em: http://edoc.hu-berlin.de/series/sfb-640-papers/2011-2/PDF/2.pdf. Acesso em: 08 maio 2020.

CHARTIER, R. A história cultural entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difusão Editora, 1988.

COURTINE, J. J. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos: EDUFSCar, 2009.

COURTINE, J. J. O chapéu de Clémentis: observações sobre a memória e o esquecimento na enunciação do discurso político. In: INDURSKY, F.; FERREIRA, C. L. (org.). Os múltiplos territórios da Análise do discurso. Porto Alegre: Sagra Luzzatto, 1999. p. 15-22.

CURCINO, L. Divisões e representações sociais de leitores no Brasil: uma análise de discursos da mídia sobre as práticas de leitura de políticos brasileiros [Relatório Científico de Pós-doutorado 2016-2018 UNICAMP- Campinas / UVSQY- Versailles-França]. mimeo, 2018.

CURCINO, L. Discursos hegemônicos sobre a leitura e suas formas de hierarquização dos leitores. In: CURCINO, L.; SARGENTINI, V.; PIOVEZANI, C. (org.). (In)Subordinações contemporâneas: consensos e resistências nos discursos. São Carlos: EDUFSCar, 2016.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

POSSENTI, S. Sobre a leitura: o que diz a análise do discurso? In: MARINHO, M. (org.). Ler e navegar. Campinas: Mercado de Letras / ALB, 2001. p. 19-30.

SAKAMOTO, L. 2013: O ano que ainda não terminou. Disponível em: https://blogdosakamoto.blogosfera.uol.com.br/2015/09/14/2013-o-ano-que-ainda-nao-terminou/. Acesso em: 15 set. 2019.

Published

2020-06-26

How to Cite

Manfrim, A., & Curcino, L. (2020). An analysis of reading speeches on the channel “O mundo segundo Ana Roxo”. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 49(2), 901–919. https://doi.org/10.21165/el.v49i2.2708

Issue

Section

Artigos