“Espaço do Povo”: notes about the discursive ethos from a community newspaper in Paraisópolis
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v48i3.2336Keywords:
discourse analysis, community newspaper, ethos, Paraisópolis, Espaço do PovoAbstract
In this article, based on the French line theoretical and methodological theories of Discourse Analysis, and focusing on Dominique Maingueneau’s reflections, the discursive ethos from a community newspaper in Paraisópolis Espaço do Povo, the second largest slum of São Paulo city, will be analyzed. From this point of view, ethos is the speaker’s image projected into his own discourse through the way he speaks. Thus, it’s not only about what the speaker says per se, but also about his psychological characteristics projected in the way he speaks. Thereby, through ethos, we tried to identify the speaker’s image from his discourse and context in which he is placed, observing various textual characteristics. So, the main hypothesis of this article is that the image of a community newspaper can be far from the stereotyped images about the needy population and the suburbs of big cities.Downloads
References
AMOSSY, R.; PIERROT, A. H. Estereotipos y clichés. Buenos Aires: Eudeba, 2001.
CAMPOS, P. C. Professor do curso de Jornalismo da Universidade Estadual Paulista (UNESP/Bauru). Entrevista aos autores. 20/09/2006. Por e-mail.
DE MELO, J. M. Teoria do Jornalismo – identidades brasileiras. São Paulo: Paulus, 2006.
FIORIN, J. L. As Astúcias da Enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 1996.
FISKE, S. T.; CUDDY, A. J. C.; GLICK, P. Universal dimensions of social perception: warmth and competence. Trends in Cognitive Science, v. 11, n. 2, p. 77-83, 2007.
JOST, J. T.; BANAJI, M. R. The role of stereotyping in system-justification and the production of false consciousness. British Journal of Social Psychology, v. 33, p. 1-27, 1994.
MAINGUENEAU, D. Problemas de ethos. In: POSSENTI, S.; SOUZA-E-SILVA, M. C. P. de (org.). Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 55-73.
MAINGUENEAU, D. Discurso literário. São Paulo: Contexto, 2006.
MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Curitiba: Criar Edições, 2005.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2001.
MAINGUENEAU, D. Novas tendências em Análise do Discurso. Campinas: Fontes & Editora da UNICAMP, 1989.
PENA, F. Teoria do Jornalismo. São Paulo: Contexto, 2005.
PEREIRA, M. E. et al. Imagens e significado e o processamento dos estereótipos. Estudos de Psicologia, v. 7, n. 2, p. 389-397, 2002.
PAIVA, R. Jornalismo comunitário: uma reinterpretação da mídia (pela construção de um jornalismo pragmático e não dogmático). FAMECOS: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 1, n. 30, p. 62-70, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1980-3729.2006.30.3376
PAIVA, R. O espírito comum – Comunidade, mídia e globalismo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
SOUZA-E-SILVA, M. C. P.; BRAIT, B. (org.). Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012.