Interculturality in PFL teaching: active methodologies and linguistic policies
DOI:
https://doi.org/10.21165/el.v48i3.2220Keywords:
interculturality, Portuguese as a foreign language, language policies, project-based learning.Abstract
The teachers’ training of Portuguese as a foreign language (PFL) plays an important role in the teaching-learning process as a whole, mainly in the intercultural education, because different contexts of teaching-learning of PLE deal with a diverse target audience, and they are responsible for developing the necessary conditions for understanding the target language and culture. However, in addition to training PLE teachers, it is necessary to offer an intercultural training which should be evidenced by linguistic policies that enable the elaboration of guiding documents and methodologies for practicing teaching. Because of that, this article reflects upon the approaching that linguistic politics and guideline documents, such as Lei de Diretrizes e Bases (LDB), the Plano Nacional da Educação (PNE), the Parâmetro Curricular Nacional (PCN), the Orientações Curriculares para o Ensino Médio (OCEM), the Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica (DCN), the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) and the Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Graduação can offer for the interculturality and to promote it in the teaching of Portuguese as a foreign language by the methodology of Project-Based Learning (PBL).Downloads
References
BENDER, W. N. Aprendizagem Baseada em Projetos, Educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 02 ago. 2018.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação – PNE. Diário Oficial, Brasília, DF.
CALVO, A. H. Viaje a la escuela del siglo XXI – Así trabajan los colegios más innovadores del mundo. Fundação Telefônica: Madri, 2015.
DIAS, A. P. P. Ensino e aprendizagem intercultural de línguas estrangeiras: da teoria à sala de aula. In: SÁ, R. L. (org.). Português para falantes de outras línguas – interculturalidade, inclusão social e políticas linguísticas. Campinas: Pontes Editores, 2016.
GARCÍA MARTÍNEZ, A.; ESCARBAJAL FRUTOS, A.; ESCARBARAL DE HARO, A. (org.). La interculturalidad. Desafío para la educación. Madrid: Dykinson, 2007.
GROSSO, M. J.; SOARES, A.; SOUSA, F.; PASCOAL, J. 2011. Quadro de Referência para o Ensino Português no Estrangeiro. Disponível em: http://www.dgidc.minedu.pt/index. php?s=directorio&pid=67. Acesso em: 13 jul. 2018.
HALL, S. Representation – Cultural Representations and Signifying Pratices. The Open University, 1997.
LISPECTOR, C. A descoberta do mundo. Rocco: Rio de Janeiro, 1999.
MARCON, T. Multiculturalismo, intercultura e políticas educacionais. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 16, n. 2, p. 48-61, jul./dez. 2009.
MARHAM, T.; LARMER, J.; RAVITZ, J. (org.). Buck Institute for Education. Porto Alegre: Artmed, 2008.
MEC/ SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Fundamental. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 1998.
MEC/ SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclo: temas transversais: pluralidade cultural. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 1998.
MEC/ SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclo do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 1998.
MEC/ SEB. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2000.
MEC/SEB. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2001.
MEC/ SEB. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Conhecimentos de Línguas Estrangeiras; Conhecimentos de Espanhol. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2006.