The role of literacy teachers in the development of intonation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v47i1.1957

Keywords:

phonology, intonation, alphabetization process, child-directed speech

Abstract

In 2015, after analyzing the F0 – fundamental frequency – by using the developed methodology by ExProsodia Project, Garcia verified that the entoacional process is different from educated and non-educated people. The difference is on the finalization because of the ending tone (ET) and the medium tone (MT) have similar averages when the interviewer gets low education, and this characteristic is different from the educated people. For this, this study aims to verify when the finalization process starts to change, if three to five-years-old children used to have the same characteristic of a lower-educated person. For this, the research had observed alphabetic teachers from the first years of basic education in some situations: in the scholar room and in the interview. The result showed that teachers can claim a plagal finalization when they were talking to young people, but they used the authentic finalization in the interview. Therefore, we can realize that there is a child-directed speech related to the intonation in the basic scholarship level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosicleide Rodrigues Garcia, Universidade de São Paulo

Doutora em Letras e Mestre em Filologia e Língua Portuguesa da Universidade de São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas; Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas - São Paulo/SP.

References

BARROS, R. C. R. A natureza linguística da alfabetização: aspectos prosódicos. Signótica, Goiás: UFG, v. 6, p. 119-129, 1994.

BAZ, D. G. M. As relações entre entoação plagal e melodia de músicas populares paraguaias. 2011. 161 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

BRAGA J. N.; OLIVEIRA, D. S. F.; SAMPAIO, T. M. M. Frequência fundamental da voz de crianças. Rev. CEFAC, v. 11, n. 1, p. 119-126, jan./mar. 2009. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/rcefac/v11n1/a16v11n1.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2017.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização & linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2002.

COSTA, N. S. A. Variações entoacionais na língua portuguesa falada por mulheres guatós. 2011. 131 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

CUNHA, A. P. N.; MIRANDA, A. R. M. A hipo e a hipersegmentação nos dados de aquisição de escrita: a influência da prosódia. Alfa, São Paulo, n. 53, p. 127-148, 2009.

FERREIRA NETTO, W. Decomposição da entoação frasal em componentes estruturadoras e em componentes semântico-funcionais. In: IV CONGRESSO INTERNACIONAL DE FONÉTICA E FONOLOGIA, 2008, Niterói. Caderno de Resumos. v. 1. Niterói: UFF, 2008. p. 26-27.

FERREIRA NETTO, W. ExProsodia. Revista da Propriedade Industrial – RPI, 2038, p. 167, item 120, 2010. Disponível em: <http://revistas.inpi.gov.br/pdf/PATENTES2038.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2017.

FERREIRA NETTO, W. et al. Finalizações de frase em leituras e frases espontâneas em PB. In: 57º SEMINÁRIO DO GEL, 2009, Ribeirão Preto: UNAERP. Disponível em: <https://www.academia.edu/2272648/Finalizacoes_de_frase_em_leituras_e_fala_espontanea_no_PB>. Acesso em: 08 jul. 2017.

FERREIRA NETTO, W.; CONSONI, F. Estratégias prosódicas da leitura em voz alta e da fala espontânea. Alfa: Revista de Linguística, São José do Rio Preto: UNESP, v. 52, p. 521-534, 2008.

FERREIRO, E. Com todas as letras. Tradução de Maria Zilda da Cunha e Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 1992.

FERREIRO, E. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1986.

FERREIRO, E. Literacy development: psychogenesis. In: GOODMAN, Y. M. (Ed.). How children construct literacy: piagetian perspectives. Neward: International reading association, 1990. p. 12-25.

GOODMAN, Y. M. Reflexões sobre alfabetização. Tradução de Horácio Gonzales et al. São Paulo: Cortez, 2010.

GOODMAN, Y. M. Relações de (in)dependência entre oralidade e escrita. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

GARCIA, R. R. A entoação do dialeto caipira do Médio Tietê: reconhecimento, características e formação. 2015. 148 f. Tese (Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

HONOROF, D. N.; WHALEN, D. H. Perception of pitch location within a speaker’s F0 range. Journal of the Acoustical Society of America. 2005. p. 2193-2200. Disponível em: <http://www.haskins.yale.edu/Reprints/HL1385.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2017.

HUCKVALE, M. A. Speech Filing System v.4.7/Windows SFSWin Version 1.7, em 17/02/2008. Disponível em: <http://www.phon.ucl.ac.uk/resource/sfs>. Acesso em: 20 jul. 2013.

LIU, H. M.; KUHL, P. K.; TSAO, F. M. An association between mothers’ speech clarity and infants’ speech discrimination skills. In: Developmental science, 2003. p. 1-10. Disponível em: <http://ilabs.washington.edu/kuhl/pdf/Liu_Kuhl_2003.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2017.

SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2017.

Published

2018-10-17

How to Cite

Garcia, R. R. (2018). The role of literacy teachers in the development of intonation. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 47(1), 33–43. https://doi.org/10.21165/el.v47i1.1957

Issue

Section

Fonologia