Responsible-answerability on the Net: the construction of Sherlock fanarts

Authors

  • Marcela Barchi Paglione Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Araraquara, São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1591

Keywords:

style, Bakhtin, TV series

Abstract

This paper proposes to analyze the style in fanarts, the images produced by fans, specifically the ones from the Sherlock (2010) TV show, under the perspective of the Bakhtin, Medvíedev and Volochinov Circle. As a part of the active-reception of the TV series, the fanarts have a so keen responsible-answerability that they re-produce the work that generated them, in a dialectic-dialogical alive movement (PAULA et ali, 2011). Our objective is to identify the elements of production which refer to the authors’ styles to emphasize the responsive characteristics of the fans’ utterances (BAKHTIN, 2011), considered as a process of (trans) media circulation, production and reception of Sherlock, on the Net. Therefore, we believe it is possible to understand in what extent the analyzed fanarts are a response to the TV series and how theses utterances, on their turn, influence its constitution and its style.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. M. Estética da Criação Verbal. Traduzido do russo por Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

DISCINI, N. Bakhtin: contribuições para uma estilística discursiva. In: PAULA, L. de; STAFUZZA, G. (Org.). Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. v. 1. Série Bakhtin – Inclassificável. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

GRILLO, S. V. De C. “Esfera e campo”. In: BRAIT, B. (Org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.

JENKINS, H. Textual poachers: television fans and participatory culture. Nova Iorque/Londres: Routledge, 1992.

______. Convergence culture: where old and new media colide. Nova Iorque: New York University Press, 2006.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 2008.

MCCLOUD, S. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.

MEDVÍEDEV, P. N. O método formal nos estudos literários. São Paulo: Contexto, 2012.

MORAES, D. de. O concreto e o virtual: mídia, cultura e tecnologia. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2001.

PAULA, L. et ali. O marxismo no/do Círculo de Bakhtin. Slovo – O Círculo de Bakhtin no contexto dos estudos discursivos. Appris, Curitiba, v. 1, p. 79-98, 2011.

SHERLOCK: 1ª Temporada. Direção: Euros Lyn, Paul McGuigan, Toby Haynes. Produção de Mark Gatiss, Steven Moffat. Londres: LOG ON, 2010. 2 DVDs (270 min), widescreen, color. Produzido por BBC (UK). Baseado nas obras de Arthur Conan Doyle.

SHERLOCK: 2° Temporada. Direção: Euros Lyn, Paul McGuigan, Toby Haynes. Produção de Mark Gatiss, Steven Moffat. Londres: LOG ON, 2012. 2 DVDs (270 min), widescreen, color. Produzido por BBC (UK). Baseado nas obras de Arthur Conan Doyle.

VAUTHIER, B. Auctoridade e tornar-se autor: nas origens da obra do “Círculo B.M.V.” (BAKHTIN, MEDVEDEV, VOLOCHINOV). In: PAULA, L. de; STAFUZZA, G. (Org.). Círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. v. 1. Série Bakhtin – Inclassificável. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

VOLOCHINOV, V. Discurso na vida e discurso na arte (sobre poética sociológica). Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza. Circulação restrita. [1926]

Published

2017-11-21

How to Cite

Paglione, M. B. (2017). Responsible-answerability on the Net: the construction of Sherlock fanarts. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 46(3), 890–903. https://doi.org/10.21165/el.v46i3.1591

Issue

Section

Análise do Discurso