Tell me your companions: chain referral as analysis procedure of periphery students’ literacy
Keywords:
Levels of literacy, Chain referral, Ideological representationsAbstract
We believe that studying social exclusion through texts produced by students from the periphery allows one to think upon the discursive construction of such group, which is both fi nancially excluded as well as deprived of effective forms of literacy. This paper uses the Qualitative-Quantitative Paradigm and is based on Text Linguistics. It proposes the analysis of texts produced by students from a poor neighborhood in the outskirts of Rio de Janeiro, in order to observe the discursive construction of these students. The results a) suggest that the strategies used by students on the discourse level are below what is to be expected for their age and school year; b) suggest that reading and writing needs to be taught as a process, enabling these students to actually intervene and participate in the world.
Downloads
References
ALVEZ-MAZZOTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa, 2 ed. São Paulo: Pioneira, 1999.
APOTHÉLOZ, D. Papel e funcionamento da anáfora na dinâmica textual. In: CAVALCANTE, M. M. et al. (Org.) Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003.
ANTUNES, I. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola, 2005.
CONTE, M. Encapsulamento. In: CAVALCANTE, M. M. et al. Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003.
FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília: UnB, 2001.
FÁVERO, L; KOCH, I. Linguística Textual: Introdução. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
FRANCIS, G. Rotulação do discurso: um aspecto da coesão lexical de grupos nominais. In: CAVALCANTE, M. M.; RODRIGUES, B. B; CIULLA, A. (orgs.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p. 191-228.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.
KOCH, I. G.V. O texto e a construção dos sentidos. 9. Ed. São Paulo: Contexto, 2007.
KOCH, I. V.; ELIAS, V. M.. Ler e escrever: -- estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012
VAN DIJK, T. Cognição, discurso e interação. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2011.