Saving Brazil: a discursive analysis of JMN evangelistic campaigns
Keywords:
constituent discourse, Religious discourse, stereotypesAbstract
The aim of this paper is to analyze evangelistic campaigns of the National Mission Board of the Baptist church. In order to do this, we use the theoretical postulates of Discourse Analysis, mainly Maingueneau’s postulations on the constituent discourse. The research corpus is a set of materials from the campaigns of National Mission Board. The result of the research shows that the Baptist discourse builds an image of its other as the one that needs to be evangelized. This image is sustained by a series of stereotypes.
Downloads
References
AMOSSY, R.; PIERROT. A. H. Estereotipos y clichés. Buenos Aires: Eudeba, 2001. 133 p.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF, 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm>. Acesso em: 21 maio de 2014.
LÉONARD, É. G. O protestantismo brasileiro: estudo de eclesiologia e história social. São Paulo: Aste, 1981. 388 p.
MAINGUENEAU, D. Analisando discursos constiuintes. Revista do GELNE, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2000.
MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. São Paulo: Criar, 2006. 181 p.
MAINGUENEAU, D. A propósito do ethos. In: MOTTA, A. R.; SALGADO, L. (Org.). Ethos discursivo. São Paulo: Contexto, 2008a. p. 11-29.
MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola, 2008b [1984]. 189p.
MENDONÇA, A. G. Evolução história e confi guração atual do protestantismo no Brasil. In: MENDONÇA, A. G.; VELASQUES FILHO, P. Introdução ao Protestantismo no Brasil. São Paulo: Edições Loyola, 1990. p. 11-59.
ORLANDI, E. Terra à vista: discurso do confronto: velho e novo mundo. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2008. 286 p.
POSSENTI, S. Estereótipos e identidade: o caso nas piadas. In: POSSENTI, S. Os limites do discurso: ensaios sobre o discurso e o sujeito. 2. ed. São Paulo: Criar Edições, 2004; p. 155-166. Cap. 3.