The Reading Room program and its effects on the reading performance of students and teachers in a public school in São Paulo State

Authors

  • Queila da Silva Gimenez Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP), Araraquara, São Paulo, Brasil

Keywords:

Reading Room, Reading, School, Identity

Abstract

This paper presents and analyzes, through a narrative perspective (CLANDININ; CONNELLY, 2011) the relationships established between there being a Reading Room in a public school in São Paulo State and the stories and reading practices of the teachers responsible for that room as well as three students from junior high. In this context, the act of reading is being considered from the perspective of literacy (SOARES, 1995, 1996, 2010; KLEIMAN, 1995) and viewed as a cultural good (CHARTIER, 1996, 1998, 1999, 2001). Such approaches to reading are magnifi ed by refl ections given by Petit (2008, 2010) about the role of reading in French communities. We also present a brief description of the school community were the Reading Room is, proposing an analysis of its constitution and its profi le from the theme of identities discussed by Bauman (2005) and Hall (2011).

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, A. A. G. Os professores são “não-leitores”?. In: MARINHO, M.; SILVA, C. S. R. (Org.). Leituras do professor. Campinas: Mercado de Letras, 1998.

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

BAUMAN, Z. Sobre educação e juventude: conversas com Ricardo Mazzeo. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

HALL, S. A Identidade Cultural na Pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

CAVALLO, G.; CHARTIER, R. História da leitura no mundo ocidental 1. São Paulo: Ática, 1998.

CHARTIER, R. Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora Unesp, 1999.

CHARTIER, R. Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Gldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CLANDININ, J. D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história na pesquisa qualitativa. Uberlândia: EUDFU, 2011

GADAMER, H. G. Verdade e método II. Petrópolis: Vozes, 2011.

GADAMER, H. G. Verdade e método I. Petrópolis: Vozes, 2013.

GALVÃO, A. M. O. Leitura: algo que se transmite entre as gerações? In: RIBEIRO, V. M. (Org.). Letramentos no Brasil: refl exões a partir do INAF 2001. São Paulo: Global, 2003.

GIOVANNETTI, B. Álbum Histórico do Município de Quatá. Poços de Caldas, MG: Gráfica D. Bosco, 1953.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os signifi cados do letramento. Campinas: Mercado das Letras, 1995.

LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 1. ed. São Paulo: Ática, 1993.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução de Celina Olga de Souza. 1. ed. São Paulo: 34, 2008.

PETIT, M. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. São Paulo: 34, 2010.

PETRUCCI, A. Ler por ler: um futuro para a leitura. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental 2. São Paulo: Ática, 1999.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. 1. ed. São Paulo: Parábola, 2009.

SERRA, E. D. Políticas de promoção de leitura. In: RIBEIRO, M. V. (Org.). Letramentos no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. São Paulo: Global, 2003.

SILVA, E. T. A escola e a formação de leitores. In: FAILLA, Z. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 3. São Paulo: Imprensa Ofi cial do Estado de São Paulo, Instituto Pró-Livro, 2012.

SOARES, M. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Ática, 1995.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

SVENBRO, J. A Grécia arcaica e clássica: a invenção da leitura silenciosa. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental 1. São Paulo: Ática, 1999.

VALIM, A. Migrações: da perda da terra à exclusão social. São Paulo: Atual, 2009.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2013.

ZILBERMAN, R. Ler é dever, livro é prazer? In: FAILLA, Z. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 3. São Paulo: Imprensa Ofi cial do Estado de São Paulo, Instituto Pró-Livro, 2012.

Published

2016-03-06

How to Cite

Silva Gimenez, Q. da. (2016). The Reading Room program and its effects on the reading performance of students and teachers in a public school in São Paulo State. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 710–724. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/1006

Issue

Section

Letramentos