Academic Literacies: the alliance between linguistics and ethnography
Keywords:
Academic Literacies, Academic Genre, Text HistoryAbstract
This paper proposes refl ections on the theoretical and methodological contributions resulting from the alliance between Bakhtin’s linguistic-discursive perspective and ethnographic approach from Academic Literacies as a way to investigate the integration of the subjects to academic literacy practices. In this study, the linguistic ethnographic bias is based specifically on what Lillis (2008) defi nes as “text history”, that is, the simultaneous consideration in the analysis of both the text and data from other natures that are around the text in a specific context. These refl ections are proposed from a case study that involves a qualifying exam of masters dissertation in relation to dialogue between the professors of the Qualifying Committee and a master student about her “Introduction” section.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail (Voloshinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 12. ed. Tradução de M. Lahud e Yara F. Vieira. São Paulo: Hucitec, 2006 [1929-1930].
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1952-1953].
BLOMMAERT, Jan. On scope and depth in linguistic ethnography. Journal of Sociolinguistics, Oxford, UK, v. 11, n. 5, p. 682–688, 2007.
BUZATO, Marcelo. Desafios empírico-metodológicos para a pesquisa em letramentos digitais. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 46, n. 1, p. 45-62, jan./jun 2007.
CREESE, Angela. Linguistic Ethnography. In: KING, K. A.; HORNBERGER, N. H. (Ed.). Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Volume 10: Research Methods in Language and Education. New York: Springer Science and Business Media LLC, 2008. p. 229–241.
DAVIES, Charlote Aull. Refl exivity and Ethnographic Research. In: DAVIES, Charlote Aull. Refl exive Ethnography. London: Routledge, 2002 [1999]. chapter 1, part 1, p. 03-25.
GINZBURG, Carlo. Sinais Raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, Emblemas, Sinais. Morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. p. 141-179.
IVANIČ, R. Writing and identity: the discoursal construction of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins, 1998.
LEA. Mary R.; STREET, Brian V. The ‘Academic Literacies’ Model: theory and applications. Theory into Practice Fall, v. 45, n. 4, p. 368-377, 2006.
LEA. Mary R.; STREET, Brian V. Student Writing and Faculty Feedback. Higher Education: an Academic Literacies Approach, Studies in Higher Education, v, 23, n. 2, p. 157-171, 1998.
LILLIS, Theresa. Ethnography as Method, Methodology, and “Deep Theorizing”: Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research. Written Communication, v. 25, n. 3, p. 353-388, July 2008. Disponível em: <http://wcx.sagepub.com/cgi/content/abstract/25/3/353>. Acesso em: 05 jul. 2012.
LILLIS, Theresa; SCOTT, Mary. Defi ning academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, v. 4, n. 1, p. 5-32, 2007.
PASQUOTTE-VIEIRA, Eliane A. Letramentos Acadêmicos: (re)signifi cações e (re)posicionamentos de sujeitos discursivos. 2014. 262f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada. Área de Concentração: Língua Materna) ‒ Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
PASQUOTTE-VIEIRA, Eliane A. O processo discursivo de estilo e autoria em escritas de escolares: o quê, como e de onde “se diz”. In: FIAD, Raquel S.; VIDON, Luciano N. (Org.). Em(n)torno de Bakhtin: questões e análises. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. p. 69-98.
PASQUOTTE-VIEIRA, Eliane A. A constituição de marcas de estilo e autoria para os projetos escritos de aprendizes. 2005. 197f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada. Área de Concentração: Língua Materna) ‒ Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas.
PASQUOTTE-VIEIRA, Eliane A.; FIAD, Raquel S.; Letramentos acadêmicos: entre práticas letradas acadêmicas e não acadêmicas. Linguagem & Ensino, v. 18, p. 125-150, jun/2015, 2015.
RAMPTON, Ben; TUSTING, Karin; MAYBIN, Janet; BARWELL, Richard; CREESE, Angela; LYTRA, Vally. UK Linguistic Ethnography: A Discussion Paper, Unpublished, p. 1-24, 2004. Disponível em: . Acesso em: 01 jul. 2012.
STREET, Brian. Autonomous and ideological models of literacy: approaches from new literacy studies. Media Anthropology Network. 2006. Disponível em: <http://www.philbu.net/media-anthropology/street_newliteracy.pdf >. Acesso em: 02 jun. 2011.