The use of games as mediators in alphabetization/literacy on the resource room from the initial grades

Authors

  • Marjorie Agre Leão Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquista Filho" (UNESP), São Paulo, Brasil

Keywords:

Alphabetization/Literacy, Games, Phonological Awareness

Abstract

 This paper proposes a refl ection regarding the alphabetization/literacy, with focus on phonological awareness, for the usage of games, whereas mediator tools. For that reason, it is presented a brief literature review, the contextualization and applicability in a pedagogical resource room on the initial grades of the primary school, as well as suggestions that will benefit the educational professionals, specially the literacy teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Rita de Cássia S. Jogos nas aulas de português: linguagem, gramática e leitura. Petropólis: Vozes, 2010.

BRASIL. Consciência Fonológica. Ouro Preto: UFOP/CEAD, PNAIC/ MEC 2013. Disponível em: . Acesso em: 15 set. 2013.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Linhas programáticas para o atendimento específi co na sala de apoio pedagógico específi co. Brasília: MEC/ SEESP, 1994. 56p. (Diretrizes, 2).

BORTONI-RICARDO, Stella M. Nós cheguemu na escola, e agora? São Paulo: Parábola, 2005.

BORTONI-RICARDO, Stella M.; MACHADO, Veruska R. Os doze trabalhos de Hércules: do oral para o escrito. São Paulo: Parábola, 2013.

BRANDÃO, Ana C. P. A; FERREIRA, Andréa T. B; ALBUQUERQUE, Eliana B. C. de; LEAL, Telma F. (Org.). Manual Didático: jogos de alfabetização. Pernambuco: MEC; UFPE/CEEL, 2009.

CAGLIARI, Luiz C. Alfabetização e Linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2007.

CAPOVILLA, Alessandra G. S.; CAPOVILLA, Fernando C. Problemas de leitura e escrita: como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica. 4. ed. São Paulo: Memnon, 2004. GÓMEZ, Ana Maria S.; TERÁN, Nora E. Difi culdades de aprendizagem: detecção e estratégias de ajuda. Rio de Janeiro: Grupo Cultural, 2009. 449p.

KLEIMAN, Angela B. Modelos de letramentos e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os signifi cados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 2. ed. São Paulo: Mercado das Letras, 2012. P. 15-61.

LEMLE, Miriam. Guia teórico do alfabetizador. 16. ed. São Paulo: Ática, 2006. Série: Princípios.

MAGALHÃES, Adriana F.S.; JUNIOR, Cícero Francisco A. Ludicidade na aquisição da leitura e escrita: experiências e vivências nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Campina Grande: Realize, 2012. 10p.

MOLLICA, Maria Cecília; PATUSCO, Cynthia; RIBEIRO, Andressa; LOURENÇO, Gabrielle Costa. O letramento de sujeitos típicos e atípicos. In: PALOMANES, R.; BRAVIN, A. M. (Org.). Práticas de ensino de português. São Paulo: Contexto, 2012. p. 211-239.

NASCIMENTO, Kely-Anee O.; MELO, Patrícia Sara L. A prática pedagógica dos professores de apoio pedagógico especializado – APE: Paradigmas conservadores e inovadores da educação. Campina Grande: Realize, 2012. 14p. Disponível em: <http://editorarealize.com.br>. Acesso em: 20 nov 2013.

RAUPP, Eliane S.; SMANIOTTO, Gisele C. Fundamentos teóricos da alfabetização e língua portuguesa II. Ponta Grossa: UEPG/NUTEAD, 2011.

ROJO, Roxane (Org.). Alfabetização e Letramento: Perspectivas lingüísticas. São Paulo: Mercado das Letras, 2009.

SAVELI, Esméria L; TENREIRO, Maria Odete V. Organização dos tempos e dos espaços na educação infantil. In: SAVELI, Esméria et al. Fundamentos teóricos da educação infantil. Ponta Grossa: UEPG/NUTEAD, 2011. p. 111- 142.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 2013.

VIEIRA, Daniele M. Jogos de linguagem – Estratégia para atividades diversifi cadas no processo de alfabetização e letramento. In: MORO, Catarina de Souza et al. Educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental: saberes e práticas. Curitiba: SEED-PR, 2012.

Published

2016-03-06

How to Cite

Agre Leão, M. (2016). The use of games as mediators in alphabetization/literacy on the resource room from the initial grades. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 44(2), 647–656. Retrieved from https://revistadogel.emnuvens.com.br/estudos-linguisticos/article/view/1001

Issue

Section

Ensino de Língua Materna